Sunat kepada wudhuk sebelum memulakan mandi wajib. Diniatkan sunat wudhuk jika tiada menanggung hadas kecil, sebaliknya diniatkan menghilangkan hadas kecil jika ada hadas berlaku. Selepas mandi, tidak perlu kepada wudhuk lagi kerana sebelum mandi kita sudahpun berwuduk. Namun, dalam proses mandi wajib itu tidak boleh berlaku sesuatu yang membatalkan wudhuk.
Timbul persoalan bagaimana keadaan jika tidak berwudhuk sebelum atau sesudahnya, maka menurut Imam Syafie dalam kitabnya Al-Umm, memadailah dengan mandi wajib tadi untuk membolehkan solat. Sebab mandi wajib itu sudah dikira terangkum wudhuk di dalamnya dengan syarat tidaklah ada perkara yang membatalkan wudhuk dilakukan semasa mandi wajib itu. Jika berlaku, teruskan mandi tetapi kenalah berwudhuk untuk melakukan solat.
Timbul persoalan bagaimana keadaan jika tidak berwudhuk sebelum atau sesudahnya, maka menurut Imam Syafie dalam kitabnya Al-Umm, memadailah dengan mandi wajib tadi untuk membolehkan solat. Sebab mandi wajib itu sudah dikira terangkum wudhuk di dalamnya dengan syarat tidaklah ada perkara yang membatalkan wudhuk dilakukan semasa mandi wajib itu. Jika berlaku, teruskan mandi tetapi kenalah berwudhuk untuk melakukan solat.