Thursday, March 29, 2007

Lima Perkara Fitrah

Rasulullah s.a.w. bersabda:
Lima perkara daripada fitrah: Berkhatan, mencukur bulu ari-ari, mencabut bulu ketiak, memotong kuku dan menggunting misai.
(Riwayat Bukhari & Muslim)

Syarah:
Adalah menjadi tuntutan atas diri sendiri menyelesaikan hal-hal yang berkaitan diri sendiri dan antaranya ialah seperti yang dimaklumi oleh hadis di atas.

Berkhatan itu hukumnya wajib atau sunat?
Telah jelas dimuktamadkan yang hukum berkhatan bagi laki-laki itu adalah wajib. Dilakukan sebelum balighnya. Bagi wanita, maka berbeza pendapat ulamak Mazhab Syafie. Ada menghukumkan wajib dan ada menghukumkan sunat. Kalau kita mengambil yang ia wajib - itulah yang seharusnya dilakukan sebagai ihtiyat (berhati-hati) dan keluar daripada khilaf - maka hendaklah dilakukan sebelum baligh juga. Jika anak lelaki itu, selepas balighnya meninggal sebelum sempat dia dikhatankan, maka tidaklah perlu dikhataninya. Apa yang perlu dilakukan dalam mandinya itu ialah wajib bersihkan kotoran yang ada di dalam kulup mayat. Jika tidak dapat membersihkan atau terhalang daripada membersihkan, maka mandinya tidak sempurna. Tidak perlu disembahyangi dia. Ada pendapat boleh boleh disembahyangkan selepas ditayamumkan. Bagi anak-anak lelaki yang belum berkhatan, dihukumi membawa najis di sebalik kulit kulupnya dan tidaklah dia dibawa dalam sembahyang jemaah sebaris safnya dengan jemaah lelaki lain. Kerana itu boleh membawa kepada putus saf dan menghilangkan pahala berjemaah. Lebih berat lagi jika anak yang tidak berkhatan ini dipangku atau didokong dalam sembahyang, nescaya batallah sembahyang kita.

Friday, March 23, 2007

Mandi dan Persoalannya

Rasulullah s.a.w. bersabda:
Adalah menjadi hak Allah atas setiap orang Islam, untuk mandi 1 hari dalam masa 7 hari dengan membasuh kepala serta tubuh badannya.
(Riwayat Bukhari & Muslim)

Syarah:
Ini adalah tuntutan Allah ke atas setiap orang Islam untuk mandi dan membersihkan badan. Walaupun dianjurkan kepada kita untuk mandi setiap hari, namun, jikalaupun itu tidak berlaku, maka hendaklah kita mencari 1 hari dalam seminggu untuk mandi. Dan mandi itu hendaklah dengan membasuh kepala serta tubuh. Hadis ini sebenarnya lebih merujuk kepada mandi sunat hari Jumaat dan telah ditetapkan oleh ulamak fekah ianya sebagai tuntutan sunat muakkad. Ada lagi lain-lain mandi yang termasuk dalam sunat muakkad seperti mandi sunat 2 hari raya dan mandi selepas memandikan mayat.

Telah bersabda Rasulullah dalam waktu yang lain, bemaksud: “Apabila seseorang dari kamu ingin menghadiri solat Jumaat maka hendaklah mandi.” Mandi sunat hari Jumaat ini hendaklah dilakukan keadaannya sama seperti mandi wajib. Maksudnya meratakan tubuh dengan air secara menyeluruh dengan membasuh juga kepala. Biarpun tidaklah diniatkan mandi wajib dan tidaklah disunatkan untuk berwudhuk sebelumnya. Namun hendaklah diniatkan sunat mandi pada permulaan air itu sampai kepada tubuh. Dan waktu mandi itu adalah selepas terbit fajar. Yang lebih utama ialah pada waktu yang menghampiri solat Jumaat. Jika sudah mandi sebelum terbit fajar atau sebelum subuh, adalah tidak memadai. Maka dilakukan sekali lagi selepasnya atau sekira-kira masa yang lapang sebelum ke masjid untuk Jumaat.

Adakah sunat mandi Jumaat itu hanya untuk orang yang diwajibkan menghadiri solat Jumaat?
Tidak. Tuntutan sunat mandi Jumaat itu sebenarnya meliputi kepada semua orang termasuk yang tidak wajib menghadiri Jumaat seperti orang musafir dan wanita.

Bagaimana pula bila bertemu dua keadaan, mandi wajib dan mandi sunat?
Saya lebih suka mengatakan bahawa cukup dengan satu kali mandi iaitu mandi wajib dan itu sudah memenuhi tuntutan mandi sunat walaupun tidak sepenuhnya. Dan niat itu adalah niat mandi wajib, bukan mandi sunat. Walaupun ada pendapat yang membolehkan digabungkan kedua-dua niat mandi itu. Saya juga lebih suka dipilih salah satu mandi itu jika bertemu dua keadaan mandi sunat hari raya dan mandi sunat Jumaat. Adalah lebih baik jika ianya terpisah kerana mandi Jumaat boleh dilakukan sekira-kira masa sebelum masuk Jumaat. Sedangkan mandi wajib tadi hendaklah disegerakan mandinya kerana tuntutan solat subuh. Tidaklah ia tertakluk kepada masa dan boleh bila-bila masa dilakukan asalkan tidak menghalang keperluan sembahyang. Dan mandi sunat hari raya juga sama kedudukannya yang perlukan penyegeraan kerana tuntutan solat sunat hari raya itu seawal pagi hari. Juga, ia boleh dilakukan sejak selepas tengah malam.