Saturday, July 21, 2007

Membersihkan Najis

Rasulullah s.a.w bersabda:
Dan tuangkan di atas air kencingnya sebaldi air.
(Riwayat Bukhari & Muslim)

Syarah:
Ini adalah dalil membersihkan najis mutawasitah atau najis pertengahan. Disyaratkan menggunakan air. Biarpun najis itu sudah kering, dan kita tahu tempat itu ada najis padanya, maka tetap digunakan air. Dan angin yang mengeringkan najis itu belum cukup menjadikan tempat itu suci. Dihukumkan tidak najis sehinggalah kita ketahui adanya najis pada tempat itu.

Lebih tepat lagi, menghilangkan najis itu dengan menghilang ain (zat) najis itu. Lain halnya jika sudah kering atau tidak terdapat ainnya. Kalau kencing, maka dikeringkan dengan angin atau digunakan kain kering. Selepas hilangnya ain, diambil air dan dijirus pada tempat najis tersebut, dan diambil kain lain untuk dikeringkan tempat itu. Buat beberapa kali, atau cukup 3 kali sehingga hilang warna, bau dan rasanya. Memadai sekali jika diyakini sudah suci. Jikapun tidak hilang warna, bau dan rasa tetapi sudah diusahakan sedaya upaya, dianggap sudah melakukan sebaiknya dalam hal ini.

Dikatakan oleh Rasulullah dengan sebaldi air, dan air itu hendaklah air mutlak. Sepertimana disebutkan sebelum ini, jika tidak memadai sebaldi air, maka diambil sebaldi air lagi, dan ukuran sebaldi itu adalah sebaldi kecil mengikut ukuran kebiasaan. Dikatakan air mutlak itu bermakna bukan air mustakmal iaitu air yang telah digunakan untuk tujuan bersuci yang fardhu. Atau air yang sudah berubah warna, bau dan rasanya biarpun diambil daripada takungan yang melebihi sukatan 2 kolah.

Ditunjukkan cara di atas bilamana najis tersebut terkena lantai. Jika terkena baju, maka cukup bahagian baju yang terkena najis dilalukan air mutlak dan diperah. Baju tersebut sudah dikira suci dan boleh dibawa dalam sembahyang.

Dikecualikan daripada kaedah di atas, kencing kanak-kanak lelaki yang berumur 2 tahun ke bawah yang tidak makan atau minum selain susu ibunya. Maka kencingnya itu termasuk dalam kategori najis mukhafafah atau najis ringan. Cara menghilang najis sebegini cukup dengan merenjis-renjiskan air mutlak kepada kesan kencingnya.

Dihukumkan sama cara menghilangkan najis itu pada pada lain-lain najis, seperti tahi dan bangkai. Adapun jika ianya kering dan boleh dihilangkan tanpa meninggalkan kesan, cukup dengan menyingkirkan najis itu.