Monday, September 28, 2009

Puasa Di Bulan Syawal (2)

(Sambungan daripada artikel 8 Okt 2007)

Maka bagi sesiapa yang ingin berpuasa sunat di bulan Syawal:

1. Jika ada tangunggan puasa qadha, maka lebih utama dilakukan qadhanya. Atau didahulukan qadhanya. Bagi orang yang meninggalkan puasa dengan uzur seperti haid atau sakit, sunat menyegerakan qadha. Berbeza bagi yang meninggalkan puasa tanpa uzur maka wajib baginya menyegerakan qadha.

2. Qiyas pada sembahyang, iaitu haram bagi orang yang meninggalkan sembahyang fardhu tanpa uzur, dia melakukan sembahyang sunat. Melainkan dia dikehendaki qadha sembahyangnya itu terlebih dahulu. Begitu juga puasa, maka haram bagi yang meninggalkan puasa Ramadhan tanpa uzur, dia melakukan puasa sunat. Melainkan dia dikehendaki qadha puasanya itu terlebih dahulu.

3. Bagi mereka yang berpuasa qadha maka memadai dengan niat qadha, dia dikira sudah memenuhi tuntutan puasa 6 di bulan Syawal. Qiyasnya adalah seperti seorang yang masuk masjid, baginya ada tuntutan solat sunat tahiyatul masjid. Tapi dikira sudah memenuhi tuntutan tahiyatul masjid apabila dia hadir di masjid dan solat fardhu berjemaah sedang dilakukan, maka dia terus bertakbiratulihram dan melakukan solat fardhu berjemaah. Biarpun dia hanya berniat fardhu dalam solatnya itu.

4. Pendapat lain menghendaki dia menggabungkan niat puasanya, yakni niat puasa qadha dan puasa sunat. Menurut pendapat ini, jika tidak diniatkan puasa sunat sekali, maka hanya dapat puasa qadha sahaja, tanpa dapat puasa sunatnya. Namun, perlu diingat bahawa niat qadha kena dahulu daripada terbit fajar. Makanya jika digabungkan niat, kerana ada qadha di situ, wajib berniat sebelum terbit fajar. Ini kerana bagi puasa fadhu Ramadhan, qadha dan juga nazar, wajib menetapkan niat sebelum terbit fajar.

5. Bagi isteri-isteri yang mahu berpuasa qadha atau nazar maka tidak perlu minta izin suami untuk berpuasa qadha. Namun, lebih baik dan beradab jika dimaklumkan kepada suami. Berbeza bagi isteri-isteri yang mahu berpuasa sunat, jika suami berada bersama-samanya, maka wajib minta izin. Jika suami berjauhan, tiada wajib. Tapi jika suami balik, sedangkan dia dalam berpuasa sunat, maka ditanya apakah diizinkan terus berpuasa atau berbuka sahaja. Maka atas suami menentukan. Bagi puasa sunat Arafah dan puasa Asyura, maka tidak perlu pada keizinan sama seperti puasa qadha atau nazar.

Wallahua'lam.